Van de rector

 

 

Leste Mert

Dit keer ontvangt u het bulletin op maandag, na het weekend. Dat geeft mij de gelegenheid terug te blikken op de Leste Mert en de studiedag van afgelopen vrijdag.
 
Het meest bijzondere van deze 199e Lest Mert was eigenlijk dat het volgend jaar in 2018 de 200e Leste Mert is. Daar wordt al veel over gesproken en de verwachting is dat deze editie heel bijzonder gaat worden. Ook dit jaar mochten we ons verheugen in heel aardig weer. Natuurlijk hopen we altijd op een zonovergoten markt, zoals we die een paar keer gehad hebben. Dan stralen de vele bezoekers tussen de glimmende vachten van de beesten die netjes zijn opgepoetst. Maar in de herfstmaand november is het nogal eens bar en boos met het weer en mochten we dit jaar de handjes dichtknijpen.
Bij de afsluiting in d’n Bogerd was er dit jaar geen spreker, dat wil zeggen, er waren er vijf. Burgemeester van Riswijk had vijf sleutelfiguren, waarvan enkelen op hoge leeftijd hun verhaal laten vertellen, gewoon bij hen thuis en dat leverde met de beelden van deze 199e editie een alleraardigst filmpje op. Als u op de foto klink, kunt u deze afspelen via YouTube. 
 

Studiedag

Vrijdag hadden wij onze studiedag.  ’s Morgens hadden de collega’s vmbo het vooral over de omgang met elkaar, tussen de leerlingen onderling en tussen leerling en medewerkers. Wat gaat er goed, wat kan er beter? Wat werkt wel en wat werkt niet? Er was een centraal gedeelte en er waren workshops. De sector havo/vwo boog zich over het onderwijs, met name de resultaten. Zij gingen met elkaar in gesprek over analyses van examens en de vakwerkplannen. Enkele weken terug is van elke klas een datamuur gemaakt. Hoe staan de leerlingen er na een paar maanden voor? Wat zijn verschillen en wat de overeenkomsten? Met wie gaan we in gesprek en waar gaan we flink op sturen?
 
Na een gezamenlijke lunch startten we om half 2 in de aula met als onderwerp ‘Leren en ICT’. Michel van Ast uit Afferden, een van de auteurs van het boek ‘Kleppen dicht!’ nam ons mee in de veranderende wereld waar ICT een steeds grotere rol speelt. Dat deed hij uitstekend. Zijn inleiding ging over veel meer dan ICT. Het ging over het onderwijs in Nederland, over hoe we met de leerstof en de leerlingen omgaan of om zouden kunnen gaan en welke rol ICT daarbij speelt. Hij pleitte voor een duidelijke maar bescheiden rol. Allereerst moet het onderwijs goed zijn. ‘Laptops maken het onderwijs niet per definitie beter’. Na de plenaire presentatie van Michel van Ast heeft iedereen in deelgroepen zijn eigen, persoonlijke visie geformuleerd op de toekomst van leren met ICT in relatie tot de 21e eeuwse vaardigheden. Kernbegrippen bleken 'samenwerken' en 'communiceren' te zijn.
 
Dit voorjaar kregen alle docenten een laptop. Aankomend schooljaar 2018-2019 krijgen waarschijnlijk alle brugklassers een laptop via school. Volgende maand neemt de MR daarover het besluit. Ons doel is dat in 2020 alle leerlingen met een laptop werken. Dat doen we na drie jaar experimenteren met de laptop in vmbo-basis en vwo. Over het algemeen zijn leerlingen, ouders en docenten tevreden, maar we hebben nog wat huiswerk te doen. Daar gaan we dit voorjaar met een grote groep medewerkers mee aan het werk, waarschijnlijk samen met de mensen van ‘Kleppen dicht!’