Ondersteuningsaanbod

Inleiding

Op Pax willen we dat elke leerling zich thuis voelt en zich optimaal kan ontwikkelen. Voor leerlingen met specifieke leer-, gedrag- en/of sociaal-emotionele behoeften wordt extra ondersteuning geboden. We monitoren het welzijn en functioneren van onze leerlingen en spelen daar adequaat op in.

Op het gebied van begeleiding en ondersteuning werken we met verschillende aanvullende protocollen en regelingen, zoals het schoolveiligheidsplan, anti-pestprotocol, verzuimprotocol en het medicijnenbeleid. Deze zijn allemaal te vinden op onze website.

  1. Basisondersteuning

De basisondersteuning, gericht op het welbevinden, didactische en pedagogische ontwikkeling en loopbaan-oriëntatiebegeleiding, bestaat uit de ondersteuning van docent, mentor en het onderwijsondersteunend personeel (o.a. pedagogisch medewerkers, RT, vertrouwenspersonen) binnen Pax. We voldoen hieraan aan de wettelijke verplichtingen vanuit het samenwerkingsverband: https://samenwerkingsverbandvo.nl/over-ons/ondersteuningsplan/. Ook bieden we met de huiskamerklassen in de koersklassen bk (en in de kt-klassen met een huiskamerklas-light) hierin een veilige en gestructureerde setting voor leerlingen. Daarnaast vindt er voor alle nieuwe leerlingen een overdracht plaats tussen de basisschool en onze school. Zo neemt de mentor kennis van de informatie van de basisschool en het dossier van de nieuwe leerling.

Tijdens alle schooljaren worden de vorderingen van de leerling gemonitord via onder andere Somtoday, met onafhankelijke toetsen van Cito, School Vragen Lijsten (SLV), GGD-screenings, middels gesprekken met ouders, mentor, leerling en door begeleiding van de decaan bij keuzes over profiel en vervolgstudie.

  1. Extra ondersteuning

Het kan zijn dat de leerling tijdelijk extra ondersteuning nodig heeft. Voor de inzet hiervan bespreken ouders, leerling en ondersteuningscoördinator de ondersteuningsbehoefte van het kind en brengen deze in kaart. Eventueel andere betrokken ondersteuners sluiten hierbij aan, zoals orthopedagogen en schoolmaatschappelijk werk. Lees hier meer over de rol van de ondersteuners. Daarnaast kunnen we ook gebruik maken van externen van het samenwerkingsverband, zoals de begeleider passend onderwijs en consulent passend onderwijs, maar ook de jeugdarts en schoolverpleegkundige van de GGD, leerplichtambtenaren, jongerenwerkers van de gemeenten, Kentalis en Visio. 

Als je meer ondersteuning nodig hebt dan wij je kunnen bieden werken we samen met scholen uit de regio, middels het samenwerkingsverbandvo. Deskundigen binnen dit samenwerkingsverband denken met ons mee over het inzetten van extra ondersteuning. Denk aan extra begeleiding in onze klassen, op een andere school voor voortgezet onderwijs óf op een school voor voortgezet speciaal onderwijs. Natuurlijk overleggen we hierover met je ouders.

We passen maatwerk toe en bewaken in het onderwijsontwikkelingsproces, in overleg met ouders/verzorgers, wat haalbaar is voor de leerling en school. Het kind met gedragsproblematiek en/of psychosociale problematiek moet zich kunnen conformeren aan de gangbare regels en omgangsnormen op onze school. En ook moet het kind voldoende sociaal-emotioneel vaardig en zelfstandig zijn.

Zowel bij nieuwe leerlingen als leerlingen die al op Pax zitten kan er een ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) opgesteld worden. Daarin beschrijven we de passende vorm van ondersteuning en/of onderwijs, de aanpak en de evaluatie. Daarin is ook opgenomen hoe we leerling en ouders/verzorgers hierin betrekken.

Onder andere zijn de volgende tijdelijke ondersteuningsmogelijkheden op maatwerkbasis mogelijk:

  • Time out regeling
  • Check-in en/of check-out
  • Pauzerustplek
  • Een aangepast onderwijsprogramma op basis van belastbaarheidsadvies door een deskundige, bijvoorbeeld de jeugdarts (GGD)
  • Frequente individuele begeleiding van één van de ondersteuners die op het Pax werkzaam zijn
  • Orthopedagogische programma’s waaronder:
    • Starttraject voor intensieve begeleiding bij de overstap PO-VO
    • Sociale Vaardigheidstraining (SoVa)
    • Op Volle Krachttraining (OVK)
    • Examenvreestraining
  1. Tussentijds overplaatsen

Het kan voorkomen dat de ondersteuningsbehoefte groter is dan wat het Pax kan bieden. In overleg met ondersteuners en ouders kan besloten worden tot tijdelijke of definitieve plaatsing op een andere school binnen de regio die wel kan voldoen aan de ondersteuningsbehoefte van de leerling. Wanneer dit een school voor speciaal onderwijs betreft, draagt het Pax zorg voor de aanvraag van de toelaatbaarheidsverklaring (TLV).

  1. Inbreng leerlingen en ouders

Leerlingen en ouders hebben inbreng in het ondersteuningsaanbod door middel van de periodieke mentorgesprekken en de jaarlijkse leerling- en oudertevredenheidsenquête. Daarnaast heeft de MR (ouder- en leerlinggeleding) adviesrecht op het ondersteuningsaanbod.  

Schoolondersteuningsprofiel

In ons Schoolondersteuningsprofiel (SOP) lees je welke basis- en eventuele extra (tijdelijke) ondersteuning we kunnen bieden. 

Meer informatie over het samenwerkingsverband vind je op www.samenwerkingsverbandvo.nl.

Ouder- en jeugdsteunpunt Nijmegen | Stromenland

Heb je vragen over passend onderwijs, wil je advies of praten met iemand die met je meedenkt? Dan kun je terecht bij de school van jouw kind of bij ouder- en jeugdsteunpunt Nijmegen Stromenland. De website is www.steunpuntnijmegenstromenland.nl.

Zie ook de brochure.